Kamarul AR yang dititiskan dikalangan aktivis-aktivis kebudayaan dan kesenian di negara ini. Dia adalah seorang aktivis teater yang tidak diberikan peluang untuk mengembang bakatnya secara prolifik.
Seperti biasa
nada ring tone telefon bimbit saya berbunyi.
Saya mencapai telefon bimbit, didada telefon itu tertera ;
Salam, Sila hadir ke Sekolah Rendah Kebangsaan Alam
Shah(2), Petaling Jaya, berdekatan dengan Pusat Perubatan Universiti
Malaya ada taklimat teater Menanti
Perang Berakhir, saya akan libatkan anda sebagai pelakon, sila hadir pukul 8.30
malam. Terima kasih.
Benak
fikiran saya berbisik sendirian “Adakah
saya masih boleh berlakon lagi, maklumlah sudah lama tidak terlibat dalam dunia teater ini. Saya kira
sudah hampir 6 tahun meninggalkan pentas teater setelah menamatkan pengajian di
Universiti Malaya, perkara ini betul-betul mengacau jiwa, tapi memungkinkah
juga saya akan menolak tawaran ini, ketika ini dada saya tergetar-getar,
syahwatnya merasa lain macam jer.”
************************************************************************************
Saya masih
beromong-omong kosong dengan pak guard
sambil menjerling jam di dinding pondok guard
itu jam sudah 9.30 malam masih juga tidak nampak kelibat bayang-bayangnya. Dia selalunya
akan mendahului daripada orang lain tapi kenapa hari ini tidak muncul-muncul
lagi.
Saya lagi
mengeluh kecil “Aduh!, ini bawa bikin panas.”
Selalunya
dia akan datang awal tak kira apa-apa program atau mesyuarat dihadirinya, paling
tidak pun sepuluh minit lebih awal seperti yang dijanjikan olehnya melalui
sistem pesanan ringkas(SMS) itu.
Suara
kecil aku masih lagi berantakan “Inilah melayu, kalau dah nama melayu sememang
melayu, suka sangat dengan janji-janji yang suka buat janji tetapi tidak
menepati masa yang telah dijanjikan, dahlah hati semakin hari, semakin
berantakan dengan pelbagai masalah di pejabat.”
Jam 10.00
malam dia baru menjengukkan bayangannya diperkarangan Sekolah Rendah Kebangsaan
Alam Shah(2), dia keluar dari kereta dan membuka mulut
“Kenapa
masih lagi berselerakkan disini? Jom ke kantin!”
Benak
kecil saya berbisik sambil melangkah kaki ke kelas “Dah lah dia datang lewat,
sedap mulut dia jer hendak marah-marah orang, mulut tak ada insurans barangkali.”
************************************************************************************
Saya duduk
bersila sambil menatap skrip drama pentas ‘Menanti Perang Berakhir’ karya
Muhaimi Sulam adaptasi Kamarul AR dibelek-belek helai demi helai.
“Saya tidak faham apa cerita di
sebalik skrip sememang begitu tebal ini” bisik hati saya.
Halim
yang diberikan memegang watak Akmal yang berada di kanan saya, Milyana pula
yang memegang watak Lydia
duduk bersila di sebelah kiri saya. Saya
merenung dia matanya mula bercahaya, dahinya licin ada sedikit minyak
barangkali dia memakan minyak rambut, rambutnya sedikit beruban, dahinya mula
mengukir sedikit kerut kemudian dengan memberi senyum lalu mengeluarkan suara
dengan suara agak garau
“Sebelum
itu, abang nak ucapkan terima kasih kepada semua kerana sudi menghadiri taklimat
latihan teater ini.”.
Halim membuka
bicara dengan bertanya agak slow suaranya
“Ada banyak
skrip yang boleh abang tangani, tetapi kenapa abang perlu mengambil kira kisah
peperangan ini?, semua tahukan, peperangan adalah sesuatu yang haprak, yang
sememang tidak diperlukan pada dunia tanpa sempadan ini.”
Dia lantas
menjawab “Walaupun banyak skrip dalam simpanan abang, tetapi abang nak cuba
sesuatu yang baru belum dipentaskan lagi, abang tidak pernah mementaskan
pengkisahan isu sejarah, politik, cinta dan peperangan, Abang juga mahu
menonjolkan isu-isu islam yang dipinggirkan oleh masyarakat marhaen.”
Dia masih
menyambung lagi
“Abang
juga mahu menonjolkan skrip berunsurkan islam yang memenangi tempat pertama
pertandingan skrip drama TV berunsulkan islam yang dianjurkan oleh IKIM dan
membuka mata penerbit-penerbit drama TV yang sering kali tidak cuba menonjolkan
isu-isu keislaman dalam memberikan mesej-mesej kepada masyarakat, yang
seringkan di tonjolkan adalah kisah-kisah cinta tiga segi yang sentiasa membawa
klise sahaja.”
Semuanya
terkedu mendengar jawapan yang diberikan oleh dia
Dia
sememang petah berbicara dan masih lagi berbicara “Tetapi sebenarnya abang juga
menyesal juga memilih skrip ini kerana memerlukan bajet yang besar, produksi
hanya diberikan bajet RM 35 ribu sahaja, pembinaan set dan prop juga besar
perbelanjaan termasuk juga dengan busana atau kostumnya dan sebagainya. Kerana
pihak yang tertentu meminta abang tangani
naskhah ini.”
Benak
saya juga berbisik “Apalah dia ini, sekejap mahu menonjolkan sesuatu yang baru,
sekejap menyesal, sudah nyanyuk ke orang tua ini.”
Kantin Sekolah
Rendah Kebangsaan Alam Shah(2) ada beberapa buah kerusi dan meja menjadi tempat
berkampungnya latihan teater ‘Menanti Perang Berakhir’ yang di arahkan oleh dia
masih lagi lenggang. Pelakon heroin Emma
Akma memegang watak Sarah dan Rosli Rahman Adam memegang watak Jani yang sudahberjanji
kepada dia petang tadi mahu tiba seawal mungkin juga masih tidak nampak batang
hidungnya, masih juga tidak muncul, bebayang entah mana-mana.0
Kotak
fikir saya menghempas sesamanya “Harapkan bakat sahaja tapi displin teramat
haprak, barangkali pasal displin kedua-duanya mereka ini amat dungu sekali, hendak
kata kesesakan lalu lintas di federal
highway, tidak sama sekali, memang tidak patut, malam-malam begini pun mana
ada kesesakan lalu lintas, memang selalu macam ini ke? Artis
yang biasa masuk TV membiarkan orang
lain tertunggu-tunggu.”
Dia menyambung lagi “Halim yang akan memegang
watak Akmal perlu wajar memahami teks drama sefaham-fahamnya dan peranan ini
perlu memerlukan vokal yang tinggi dan besar.”
Dia sebagai pengarah dan juga
mengadaptasi teater ini haruslah bersikap jujur dan menunjukkan jalan yang
lurus tanpa membengkokkannya dan perlu menghuraikan supaya dia dapat memahami
watak yang dimainkan. Dia tidak dapat
lagi memperlekehkan Halim yang hebat dari segi lakonan kiranya bulan Disember
tahun 2008 dia pernah melakukan jelajah Semenanjung Malaysia untuk teater ‘Lukut’
termasuk juga melakukan tour ke
Universitas Padang Panjang Sumatera, Indonesia, atas sebab inilah dia
memberikan watak yang begitu hebat dan berat sekali perananya, malahan Halim juga
seorang penari agak secergas dengan berdaftar dengan Jabatan Kebudayaan dan
Kesenian Negara(JKKN). Halim perlu mencari, menggali, mengauli, mengadunkan dan
menghayati watak Akmal untuk mencari makna dalam Naskhah ‘Menanti Perang
Berakhir mengikut Muhaimi Sulam watak Akmal adalah Pegawai Tadbir Diplomatik
(PTD) duta Malaysia di Sarajevo dan juga merangkap penyelidik, pengkaji tentang
pengikut Tuk Janggut yang lari ke kerajaan Othmaniah iaitu yang dikenali Awang
Leh.
Dia menggetip bibir, menggenyeh hidung, dan kemudian membalas senyuman penuh
makna kepada semua pelakon pada malam itu. Dia masih memberitahu beberapa
perkara yang munasabah. Barangkali dalam benak dia pasti ada hujah-hujah atau
falsafah setelah mengadaptasikan skrip Muhaimin Sulam ini.
Tiba-tiba
dia ketawa “Sebenarnya teater ini mengenai sejarah lampau cuma diselitkan
peristiwa pada masa kini yang berlaku di Palestin dan Sarajevo. Biasanya ungkapan sejarah sering
digunakan di dalam karya-karya berbentuk fiksyen atau karya berbentuk ilmiah selalunya
dihubungkait dengan penjajahan dan penaklukan sesuatu kawasan. Dalam berkarya
drama sejarah yang berpolitik pengarang akan menggunakan rujukan sejarah
seperti sejarah melayu atau seumpamanya. Dalam pengkaryaan drama politik melayu
yang lebih cenderung menceritakan kehebatan peristiwa tentang bangsa, dan
negara.”
Dia terus
berkata-kata “Mungkin Muhaimi Sulam seorang pengkaji tentang sejarah Malaysia
terutamanya Perjuangan Tuk Janggut. Dengan itu pengarang asal skrip ini melihat
dari konteks sejarah perjuangan dan cinta akan tanahair. Jika kita melihat pada
politik semasa di negara ini ianya adalah peninggalan sejarah kolonialisme
inggeris yang mana telah memberi saham yang besar kepada perpecahan ummah Islam
di negara ini. Ummah perlu kembali memahami hakikat bahawa ajaran Islam dan
berpandukan Al-Quran. Konsep perjuangan kepartian hanya akan melingkupkan
bangsa kita sendiri”
Dia
termenung seketika dan memandang naskhah ‘Menanti Perang Berakhir”
Dia kembali bersuara, menjawab dengan
yakin
“Ada
beberapa perkara tersembunyi yang mahu ditonjolkan oleh pengarang asal dalam
menulis drama sejarah yang berpolitik ini adalah yang pertamanya adalah menyelitkan kisah-kisah penyelidikan
tentang perjuangan Tuk Janggut dan pengikutnya.. Ini akan membangkitkan kita
tentang sejarah perjuagan orang-orang yang terdahulu dan menaikkan semangat
patriotik di kalangan masyarakat yang semakin terhakis semangat cintakan
tanahair sendiri sampaikan masyarakat kita sanggup membakar jalur gemilang dan
ada sesetengah masyarakat kita mencampuradukkan lagu Negaraku. Mungkin juga bertujuan agar tidak terkongkong dengan teks
yang lama”.
Halim dan beberapa pelakon yang lain mengangguk
faham barangkali.
“Halim,
kamu memahami tak” tanya dia kepada Halim memandang tajam. Dia menyambung lagi,
“perkara kedua ialah cinta. Ini kerana cinta adalah penting dalam menghangat
naskhah ini disebabkan sesama manusia selalu sikap kecintaan pada ada seseorang
individu.”
“Dalam
hal ini, pengarang menggambarkan peristiwa bagaimana pengarang menokok tambah
sejarah berpolitik dan cinta berpolitik boleh memurnikan jalan penceritaanya
akan tetapi ianya tidak akan lagi fakta sejarah yang kita sudah maklumi.
Keperibadian Tuk Janggut misalnya diketahui umum, ini kerana ditekan dalam mata
pelajaran sejarah. Kerakusan inggeris dalam zaman penentangan Tuk Janggut juga
diketahui umum. Bagaimana Tuk Janggut sangat cintakan akan masyarakat setempat
dan tanahair, jadi penceritaannya telah mengangkat semula perjuangan
membebaskan orang melayu berdasar imaginasi pengarang. Pengarang mungin
mencorakkan Perjuangan Awang Leh. Misalnya, abang cuba memberi gambaran yang
telah diadaptasikan pada babak kedua di antara Pencari Rotan dan Teman Setia
bagaimana Awang Leh melepaskan diri daripada konco-konco Inggeris yang
menangkap Awang Leh dan rakan-rakan yang terjun ke dalam sungai dapat perlihatkan
pada babak kedua drama ini nanti, ini kerana babak ini akan memurnikan
keseluruhan perjalanan drama ini”
Dia menelan liur, memandang Halim semacam ingin
merasa detak hatinya; samada ia mengerti atau melencong.
Halim
tersenyum lagi.
Halim mencapai sebatang rokok. Dia lalu bingkas,
merampas rokok yang hampir terkepit di celah ulas bibir. “Eh
ini Israel, Ini 1malaysia jangan
merokok didepan saya.” Matanya merah padam.
Halim tergamam, dan tersengih. Matanya
bulat tanda bosan, tetapi benaknya mungkin ligat mencerna kata-kata ideal
sebentar tadi. Dia menyandar pada kerusi. Halim mengerlipkan mata. Dia juga
tahu teater tidak mempunyai babak-babak yang khusus untuk dipaparkan, dia juga
tahu watak antagonis juga tidak ada dalam teater ini. Ungkapam sejarah hanya
sekadar untuk mengingatkan kita tentang perjuangan nasionalisme sahaja dalam
teater ini tanpa dipersoalkan kembali, watak antoganis sengaja ditiadakan ini
kerana sikap watak Sarah menjadi sukarelawan dalam Yayasan AMAL Malaysia sahaja.
Dia menyebut beberapa penulis tersohor negara pernah juga berkata dalam kertas
kerja dalam satu simposium yang menyatakan bahan sejarah.
“Teater yang berkisar sejarah
berpolitik bukan hanya untuk merakam fakta-fakta sejarah yang diperoleh dari
kajian dan penyelidikan sahaja tanpa mempersoal dan menilaikan. Tapikan pakar
sejarah terkemuka Profesor Dr. Edward Hallet Carr pernah menyatakan hampir
semua fakta-fakta mengenai sejarah telah terpilih dahulu untuk kita oleh
orang-orang yang mempercayai dan mahu orang lain mempercayai. Jadi sini kita penyelidikan dalam mengdramatis skrip
adalah sebuah teks kesusasteraan semata-mata.”
Dia masih lagi menyambung
“Teater ini bukan sahaja teater pengkajian
Sejarah politik, politik menentang penjajahan inggeris namun diselitkan dengan
pengkajian sejarah Awang Leh yang datang ke bumi Balkan ini yakni Sarajevo dan
perjuangan dalam diri watak Akmal dimana Akmal gagal menjumpai kesan-kesan keturunan pengikut-pengikut Tuk Janggut
masih ada lagi yang bermastautin disini.”
“Ini menjelaskan bahawa kehadiran peristiwa
sejarah dalam teater ini harus ditanyakan
semula oleh dramatis. dramatis harus menceritakan peristiwa yng bersejarah itu
yakni bagaimana watak Awang Leh tiba-tiba muncul dalam mimpi Akmal ; serta apakah mesej yang
mahu disampai dalam mendramatiskan teater ini dalam konteks sejarah itu.”
Dihati saya “Pasti dia menyuguhkan peristiwa sejarah pembunuhan Tuk Janggut
kerana ingin menyedarkan khalayak bahawa kuasa politik liberal inggeris yang
telah memporakkan masyarakat melayu. Dari pihak lain pula orang-orang melayu
yang sanggup bersekongkong Inggeris dan menjual maruah bangsanya sendiri untuk
memberikan ruang kepada Inggeris menjajah lebih beratus-ratus tahun lamanya 446
tahun dulu. Peristiwa Tuk Janggut ini telah membuka mata seluasnya setelah Tuk
Janggut di hukum gantung seluas-luasnya didepan rakyat Kelantan sehingga memberi jalan
kepada penjajahan inggeris di seluruh negeri Kelantan.”
“Tentunya, Muhaimin Sulam telah menonjolkan
supaya penonton menangkap dan membongkar sedetik makna bahawa kehebatan
nasionalisme melayu terdahulu jujur dalam memperjuangkan maruah tanah mereka
sekali juga mahu mengingatkan sejarah mematangkan sesuatu bangsa,”
“Peninggalan kolonial Inggeris menyebabkan
perpecahan ummah di kalangan orang melayu” kata dia lagi kepada semua pemain
peranan.”
“Selain itu pengarang mahu memberitahu
khalayak bahawa pengikut Tuk Janggut masih berlegar-legar di serata dunia dan
masyarakat madani bahawa pengorbanan dan perjuangan, jadinya perkara yang penting adalah pengorbanan dan perjuangan
dalam teater ini.”
“Itu terpancar tatkala pada watak Awang
Leh sanggup mengadai nyawanya untuk membawa berita kepada kerajaan Othmaniah. Pihak
inggeris berpendapatan Tuk Janggut akan menjejaskan penjajahannya terhadap
tanah melayu jika Tuk Janggut dibiarkan hidup dengan penentangan secara
berterusan yang makin terlihat ikhlas ingin menegakkan agama di Kelantan dengan
pembukaan pondok-pondok. Musuh
gerakan Islam, inggeris lah!”
“Ada sesetengah suara-suara
kedengaran, Tuk Janggut tidak mati. Betul ker?” Dia membuat pertanyaan kepada
semua pemain peranan.
Saya pantas menjawab pertanyaan dia “Saya
tidak pasti, hanya pengkaji sejarah yang berhak mengkaji pengkisahan sejarahan
ini.”
Fikiran dia
terus melayang sejenak.
“Tapi
kata abang tadi teater yang tersembunyi, apa maksud abang?” Halim semacam mahu
mencabar kredibiti dia sebagai pengarah yang berpengalaman.
Dia
mengosok kepalanya lalu dengan sinis berkata
“Sebenarnya
perkara itu sengaja diabsurdkan di sana sini? Perkara yang penting adalah para pemain watak perlu memahami
perwatakan. Harus membawa
watak dalam memberikan mesej untuk memungkinkan audien berfikir.” .
Dia
menghela nafas dan berjalan merapati Halim yang memegang watak Akmal memberi
keterangan secara halus “Dalam teater ini ada lapisan yang tidak mempunyai scene-scene yang tertentu, disembunyikan
dan ianya bukan sesuatu yang lurus dan realistik.”
Bicaranya
berhenti seketika meneguk air liur yang bertakung ditengkungnya barangkali dan
menyambung lagi
”Pemain
peranan perlu melihat sekurang-kurangnya beberapa kemungkinan mesej yang dipaparkan
pada bentuk persembahan. Kemungkinannya yang pertama, idea yang hasilkan harus
diterjemahkan untuk menghantar makna. Jadi disini makna yang dihantar kepada
audien melalui dialog perkata dan kata-kata.”
“Pemain
peranan harus memahami secara mendalam setiap watak yang dipegangnya dan
menghantar makna yang telah tersembunyi melalui dialog ianya termasuklah
penggunaan visual dalam teater seperti warna
kostum, puppet, muzik dan pergerakan dramaturgis serta prop dan set yang telah
digabungkan harus dinilai secara serius untuk melontarkan makna., ertinya
begini makna juga dihantar melalui ekspresi wajah pelakon, kualiti vokal
pelakon..
Dia menimbang-nimbang
bicaranya
“Dalam
sesuatu persembahan memerlukan pergerakan kreatif dan pengucapan vokal kuat
untuk menyampaikan makna tertentu. Untuk pengucapan vokal yang kuat dimestikan
latihan vokal selalu dan vokal harus harus didatangi suara perut.”
“Pergerakan
kreatif yang dilakukan harus mempunyai sebab tertentu.”
“Harus
sedar apa yang dilakon.” Kata dia lagi.
Halim
memandang dia seakan tidak berpuas hati.
“Bang, teater ini seakan mengkritik sistem
politik sekarang, ini sangat kritikal, tidakkah ianya menjejaskan pementasan
nanti?”
Dia
ketawa. “Memang betul, ianya sesuatu yang radikal dan amat berkesan dalam
menghantar makna terhadap wadah perjuangan orang seniman tapi jangan risau itu
semua kerana pementasan dibawah kerajaan negeri”
“Dalam
hal ini, pementasan kita bukan hanya berhibur tetapi mengkritik sistem politik
semasa seperti ikan bilis dengan jerung, orang macam kita selalu ditindas,”
Semua
pelakon mengangguk. semacam puas mendengar.
Dia
menyambung lagi
State Manager(SM),
Cikgu Azlan Sham masih belum muncul lagi entah dari mana hilangnya. Saya hanya memasang
telinga sahaja yang agak terpinga-pinga dengan perbincangan ini semua.
Saya
berbisik “Jika dulu pernah saya belajar subjek dramaturgi bagaimana memegang
watak dengan berkesan dibawah Profesor Datin Dr Rahmah Bujang tetapi itu dulu,
sudah lama ditinggal sejak 2001 lagi. Entah mana hilang ilmu itu. Beberapa orang krew
produksi sudah mulai memasuki perkarangan parkir di kantin. Pengarah teknikal,
Syukor Ayong yang beria-ia mahu terlibat dalam pementasan ini, tadi ada sekarang tidak nampak bayangnya. Mungkin duduk di
belakang kantin, mungkin menghempuskan rokok, seorang perokok tegar”
Saya
memandang Milyana yang mendongakkan dagunya.
Saya
terasa mahu bertanya, tiba-tiba terkeluar “Sejarah politik, agama dan cinta?”
Dia menyahut, “Heh sejarah, politik dan agama
mempunyai pertalian yang hebat pada masa yang lampau. Kau tahu tak, tapi cinta
hanya bersifat sementara? Ya! Cinta bukan sekadar cinta biasa.” Dia menjelaskan sesuatu tidak terfikir
akan saya
“Cinta
yang terhormat dan mempunyai meluapan amat ketara tapi di tengah kecintaan itu
ada sesuatu kehinaan”.
Dia masih
lagi termanggu di meja semacam mahu dan bersuara yang agak keras
“Ya!, agama dan politik tidak boleh dipisahkan
antara satu sama lain, ianya harus ditekan melalui sejarah dengan melihat
kondisi dan pembangunan sesuatu tamadun itu”
“Apa yang
perlu adalah cerita ini perlu melihat kepada pengkajian politik dalam konteks
sejarah secara lebih mendalam barangkali”.
Kata dia
lagi “sebenarnya politik itu sesuatu yang suci jika dilihat dari perspektif
yang berkaitan yakni harus menggali sejarah politik dahulu kala dan jangan
menokok tambah fakta-fakta terpesong dan mitos-mitos yang tidak logik diterima
akal, dengan penggalian ini ia akan menjadi sesuatu kehidupan yang putih
berseri dan lurus. Kita sebagai pengiat-pengiat seni dan budaya yang
mementingkan sesuatu yang indah harus perlu mencorakkan dan merakyatkannya
serta menterjemahkan dalam bentuk persembahan begini”
Saya menyuarakan
tentang seni yang akan pelajari di kelas dulu.
“Seni adalah merangkumi persoalan yang
mengkritik tentang masyarakat dan
menginterprestasi kehidupan masyarakat dalam bentuk karya-karya seni.”
“Perkara
ini dipanggil nilai-nilai neuronistik
kritisme dan juga satu bentuk pendekatan seni untuk mengkritik masyarakat.
Jika kita melihat karya-karya dulu banyak mempersoalkan tentang politik. tapi
awas, ya! Seni itu indah. Ianya mengambarkan sesuatu yang enak dilihat,
disentuh dan dirasai kepuasanya.”
“Yang lihat sebagai seni untuk masyarakat.
Seni juga melonjatkan kita ke alam surrealisme”
Beberapa
krew sedang mengusung kerusi panjang untuk dijadikan alat para pemain peranan
menjalani latihan lakon aksi, hanya beberapa minggu pementasan akan
dilangsungkan. Saya merasakan sesuatu yang seronok. Saya masih lagi berfikir dalam
kotak benak ini apa yang diperkatakan oleh dia tentang hubungkait seni dan
politik.. Barangkali betul kiranya seni harus ditekan untuk merungkai politik
yang semakin membimbangkan ini yang tiada lagi kesuciannya. Sekarang politik
tidak lagi dianggap seni tapi ianya satu keuntungan untuk perjuangan peribadi
yang hanya untuk membalas dendam secara tersembunyi. Apa yang dibebankan sekali
adalah golongan marhean menjadi cacar-marba. Apakah perlu politik sebegini rupa
harus di terjemahkan dalam seni persembahan pentas yang mempunyai keindahannya,
tidak mungkin sama sekali, ada janji-janji kosong yang sama sekali tidak boleh
dipercayai?
Tiba-tiba
kaku semuanya. Mungkin ada suara-suara yang masih nyaring ditelinga yang disuarakan oleh dia
sebentar tadi..
Dia
tersentak bila Halim bersuara “Abang, apakah isu-isu penting dalam drama ini?”
Dengan
pantas dia membalas pertanyaan itu “Sebenarnya teater ‘Menanti Perang Berakhir’ adalah persoalan bagaimana
golongan badang-badang dengan mempunyai kuasa veto untuk mempergaruhi dunia ini
dengan sistem yang diciptanya, manakala golongan yang kecil cuba berjuang ke
arah kebenaran dan keadilan yang hanya menggunakan batu-bata sahaja. Isu
utamanya adalah menentang percerobohan dam pendudukan serta penempatan secara
terang-terangan oleh Israel terhadap Palestin.”
Saya erbatuk-batuk
kecil dan bersuara serak
“memang betul bang, politik tidak lagi
dianggap sebagai seni, ianya sangat keji dan kotor, malahan dimotor oleh kerja korupsi, nipotisme
yang melampau, helah-helah yang berbelit-belit, ucapan oleh ahli politik sudah
terlalu retorik, selalunya golongan politik ini memakan diri sendiri.”
Sunyi
sepi di ruangan latihan, kipas disiling masih bernyawa dan bersuara dia masih
lagi merenung dan membuka bicara.
“Perjuangan politik barat tidak sama dengan
politik islam, politik barat hanya untuk keduniaan yang hanya tapi merosakkan
mereka yang tidak berdosa tapi sebaliknya politik islam adalah perjuangan yang
meliputi keseluruhannya walaupun ianya sesuatu kesederhaan.”
“Begitu
juga politik di negara kita masih lagi memandang kebaratan. Kenapa orang-orang
politik tidak merujuk Al–Quran dalam pentadbirannya?”
“Ada juga
dikalangan politik kita suka berlapis-berlapis, Heh! bukan kek lapis sarawak,
talam dua muka di atas biru, dibawah hijau.
Halim bersuara “Apa ni?”
“Dia
menyambung lagi
“Kita
yang memperjuangan keseniman ini harus sedar ianya amat merosakkan masyarakat
kita.”
Saya mencelah “Saya ada terbaca sesiapa yang menguasai
Palestin, dia menguasai dunia”
Semuanya tergaman
Halim
bersuara memecah kesunyian “Haruskah
kita memecahkan otak kita untuk memikirkan hal ini? Biarkan orang politik sahaja
memikir hal-hal politik mereka, kita harus meneruskan pementasan dengan sebaik
mungkin”
Dia mengarahkan sambil menunjukkan jarinya ke
arah Halim
“Baiklah
semua pemain peranan, bersedia ya”
“Watak
akmal dan lydia harus dimulakan dahulu, kerana wartak Wkmal adalah watak utama”
“Manakala
watak Lydia haruskan pengucapan vokal keindonesia sikit, barulah nampak
realistk walaupun Lydia rakyat Bosnia.”
Dia
menerangkan “Sebenarnya sejarah Tuk Janggut telah dipesongkan, telah dicabuli
oleh para sarjana barat sebenarnya, inilah salah satu mendesak saya mahu
mementaskan teater ‘Menanti Perang Berakhir.. Sejarah politik juga diperkosakan
oleh mereka yang hanya menjunjung sejarah mereka yang hanya mengikut telunjukan
mereka sahaja sebenarnya mereka sedikit pun tidak beradapan pun.”
Saya menarik
nafas lega membisik
“Rupanya
sejarah kita selama ini ditipu”
Dia mengarahkan
pemain watak Akmal dan Lydia
“Baiklah Akmal dan Lydia masuk pantas”
#Maaf cerpen ini adalah sebuah cerita kreatif yang direka semata-mata, watak dan perwatakannya juga adalah rekaan yang sememang langsung tiada sedikit pun kaitan dengan mereka yang telah hidup atau meninggalkan dunia. Cerpen ini sekadar tatapan pembaca dan diharapkan cerpen ini dapat dinikmati sebagai sebuah seni kreatif. Jika terlebih dan terkurang, biasalah adat berkarya.
Cerpen yang menarik sekali. Banyak hikmah yang bisa diambil.
BalasPadam