Khamis, 18 Ogos 2011

Merdeka itu apa?


Semua warganegara malaysia tak kira di mana-mana pemaustatinnya sama ada di kutub utara atau selatan, benua mana pun mereka berada tahu akan bulan ogos adalah bulan kemerdekaan. Ya! 31 ogos 1957, detik manis bagi sebuah negara bernama Tanah Melayu ketika itu. Jadi tak usah diantara kita pertikai apakah definisi kemerdekaan, bagi aku semua akan tahu apa itu merdeka kan?

Pada tahun ini, 31 Ogos, bersamaan dengan hari raya puasa, jadi bagaimana kita mempersiapkan untuk menyambut kemerdekaan bagi sebuah negara yang digelar Malaysia. Mungkin kita lebih terdesak untuk menyambut hari raya kan! 

Saudara! Ada yang sudah mengibarkan bendera tak kira di mana sama ada di rumah, di pejabat atau di kenderaan. Petang tadi aku lihat banyak bangunan-bangunan mengibarkan bendera sebesar gergasi, adakah itu melambangkan "1Malaysia : Tranformasi Berjaya, Rakyat Sejahtera". Apakah itu sudah memberikan maksud merdeka. 

Ah! Malas aku nak bercerita panjang pasal kemerdekaan ini, saudara semua sudah maklumi tentang itu. Dibawah ini aku titipkan sebuah sajak 'merdeka'.


Merdeka itu bebas 
bukan belenggu tidak pasti
tanpa diraih yang memerlukan juang jitu secara keras 
walaupun perubahan itu bisa mengubah apa-apa
dikotak fikir pastinya tidak ikut telunjuk syaitan.
Merdeka itu seperti ramuan makanan yang secukup rasa!

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

 

Nuffnang

Site

Iklan

 
Blogger Templates