Jumaat, 18 November 2011

BerKekoh di Putrajaya dan berPitching di FINAS!




Pada hari khamis dua tiga hari yang lepas maknanya pada tujuh belas hari bulan sebelas , menjadi satu sejarah dalam kamus kehidupan aku sebagai kuli batak, apa sejarahnya? Begini sejak aku menjadi kuli batak kepada si kakas ni, kira pertama kali aku masuk kerja pukul enam setengah pagi, kiranya aku mengetik kad perakam waktu (aku tidak suka menggunakan perkataan punch card),  kata si kakas itu diwajibkan mengiringi peserta untuk melawat sesuatu yang manfaat (katanya praktikal atau latihan amali) apa lah  si kakas  adakah ke patut dia kata latihan amali boleh dibuat sehari. Memang tidak patut langsung, jika dilihat secara mendatarnya bukan menarik apakah rasional latihan amali ini. Argh! Jangan persoalan dasar-dasar diorang buat nanti kena lesing. Malas aku nak fikir, itu tuntutan tugasan diorang, yang penting tugasan aku beres.  Untuk kali ini aku ke Putrajaya untuk kerja-kerja keluaran kepejabatan. Beberapa kali meronda-ronda beberapa presint (bahasa melayu apa ya?) membuat masa dan tenaga sebagai kuli batak dan membatak membawa perakam video berjenama sony dan dan perakam foto (juga berbrandkan sambung  Samsung kalau Nikon tak da can lagi kot kerna si kakas tu memang kedekut, tahi hidung masin, tangkai jering, apa lagi perkataan yang bersesuai dengannya) yang sememang tidak secantik yang dicapturekan oleh cikgu Rima (hehehe) dan juga Kalemutiara (ahaks). Selesai di situ!

Tepat jam dua belas setengah tengah hari aku dah blah (lari lah tu) dari beberapa presint, malas lah aku nak tunggu di situ, buat apa lagi, buang karang saja! Sebabnya kerja-kerja tersebut bukan mencapai minda aku pun, baik aku blah je. Selepas aku pulang dari menjalankan kerja-kerja kepejabatan di Putrajaya yakni menjadi video dan kamera man untuk tugasan yang tidak begitu mencabar sekali,  

Dalam pukul dua petang aku berlari-lari ke FINAS, buat apa ke FINAS? Kalau mengikut bidang kerja-kerja kepejabatan aku memang lari jauh sekali, aku ke FINAS adalah untuk cuba  menghadirikan diri yang sudah lama stress dengan tuntutan kerja si kakas tu aku paksakan diri aku ke event pitching atau lebih senang dikenali sebagai Malaysia Creative Pitch (MCP) yg dianjurkan oleh Finas sempena Festival Filem Malaysia ke-24 yang julung kali diadakan. Rasanya ini kali pertama kot, tak tahu lah sebelum dah ni ada,  pitching adalah perkara yang paling aku suka maksudnya aku boleh meluahkan segala idea-idea aku yang selama ini terbuku dikepala yang tidak diluahkan kepada sesiapa pun.  Bila sampai ke FINAS, parking pula tak da, Adus! Macam mana ni? Terpaksa lah aku park kereta aku di Zoo Negera, huhuhu…mahal gila punya parking, kayalah zoo Negara.   Masuk!

Pertama kali! First impression aku. Pergh! Memang sambutan MCP ini amat menggalakkan daripada scriptwriter, produser dan orang awam. Aku ke kaunter cari tiket free dan buku voucher (hahaha asyik nak free macam mana nak maju) yang dibagikan free oleh Arza aka MAK DARA sebagai blogger,  Aku ke Panggung Mini P.Ramlee untuk menyaksikan pertandingan pitching, siapa pemenang pun aku tak tahu. Aku mengregisterkan diri, kali ini untuk pitching dan memilih production house yang disukai. Fuhh! banyak betul production house. Pilih pun pilih, Bright Network menjadi pilihan dan akhir pitching. Sebenarnya aku tak bawa pun synopsis aku, kerana terlupa nak print outkan, hanya dikepala sahaja menjadi penyelamat. Pitching! Ada – dan + , storyline pula kena touch up, tak apa itu small matter je, dan kena hantar proposal. Satu sahaja yang aku nampak pada event pitching ini adalah kita perlu mencuba nasib, kalau kita tidak mencuba sampai bila kita tidak akan tahu apakah nasib kita, Kata  bijak pandai berani gagal dan berani mencuba. Bagaimana pula nasib aku? Terpaksalah tunggu.

# Eh! Lupa nak bagi tau, PTS pun ada juga,




2 ulasan :

 

Nuffnang

Site

Iklan

 
Blogger Templates