Khamis, 13 Oktober 2011

Cerita Di Malam Jumaat



Dikala ini jam menunjukkan sesuatu yang menakjubkan untuk keesokan harinya adalah bekerja, aku mampir menyiapkan sebuah ceritera indah barangkali atau lebih tepat lagi menekani penyeleraian sebuah cerita kontot.  Sebenarnya aku tidak menekuni certot, kali boleh dikatakan berjaya walaupun dulu lah sebenarnya aku juga menimbulkan rasa minat terhadap cerita-cerita pendek tapi susah juga untuk mengilhamkan cerita-cerita eksperimental atau tidak logic yang diterima akal. (absurdisme barangkali boleh disebut sini) kerana ketiadaan kesungguhan minat mendalam terhadap cerita pendek menyebabkan aku gagal menghabiskan antologi 'merpati menari di padang embun' karya Zanazanzaly meskipun rasanya sudah setahun aku membeli di pesta buku Selangor, namun tidak menjadi masalah bagi mengunyah 'epal kuning' pula hasil muntahan Roslan Jomel.  Minat aku terhadap karya sastera meliputi novel, puisi dan skrip.


Skrip! 


Oh skrip ceritanya adalah berbeda dengan karya-karya yang lain, aku sukakannya kerana apa?

Kerana ianya salah satu kompenan atau syarat penting dalam menghasilkan sesebuah filem, drama tv, drama radio mahupun teater. Menekuni skrip betul-betul mengujakan aku terutama skrip teater, kali ini aku masuk pertandingan menulis skrip teater pendek anjuraran Dewan Bahasa dan Pustaka.  Tapi menulis skrip yang berbentuk pertandingan bisa diwajarkan oleh sesuatu tema khusus yang telah ditetapkan oleh penganjur yang selalu cuba menyogokkan kebendaan. 


Tapi kan…menulis skrip yang baik dan menarik harus bermula dengan idea yang baik, ianya harus asli bukan adaptasi, tak begitu saudara?  Dalam konteks ini, idea, tema, atau apa-apa pun yang saudara mahu namakan, tapi sesetengah penulis skrip di Malaysia cuba menamakan sebagai gagasan ataupun konsep cerita barangkali penulis  cuba merangkami dari A hingga Z terutama merekacipta sinopsisnya. Saudara pun tahu, mencipta sesuatu idea atau ilham tidak kira bidang apa pun sama ada dalam pertukangan, sains teknologi, kejuruteraan mahu kesusasteraan ianya adalah sesuatu yang amat sukar, barang pecah kepala mahu memikirkannya. Fikirkan lah apa idea saudara semua?


Aku juga ada firasat, pernah aku mendengar di dalam dunia, university mana pun mahu professor di Universiti Harvard sendiri pun tidak mengadakan kuliah bagaimana idea atau ilham itu datang dan bagaimana idea itu dikatakan menarik dan baik. Aku masih ingat lagi kata-kata Arwah Pak JJ (baru saja meninggal dunia dia adalah guru aku dalam penulisan skrip drama tv)ketika aku berchating di dalam facebook, sinopsis yang menarik tidak semestinya mempunyai rantaian skrip baik juga, 

Di Malaysia, kebanyakan tema-tema cerita amat menarik namun apabila digubah menjadi skrip ianya amat buruk sekali, itu adalah pemerhatian aku, kalau saudara juga berpendapatan dengan aku mungkin kita serupa. Hahaha… Aku masih ingat lagi, pada tahun 2003, katanya lecture aku,  di dalam dunia tidak ada yang mudah, begitu dengan penulisan adalah sesuatu yang tidak mudah dikerjakan, kerja wartawan pun susah juga, betul tak @orang_kertas?  Akan tetapi jika kita atau penulis  mempunyai teknik, stamina dan skill penulisan yang memudahkan kerja-kerja begitu. Kata orang, Ilmu pengetahuan dan pengalaman adalah hadiah berharga!


Aku perhatikan di dalam drama-drama melayu kebanyakan cerita-cerita yang sangat klise, sangat membosankan. Katakan guru aku, salah satu untuk mengelakkan menulis idea atau tema-tema yang klise harus penulis atau saudara sendiri memperbanyakan bersekengkang mata menonton drama atau filem mat salleh, tapi filem siam dan Iran juga pernah menonjol. Pendapat aku lah, kerana di situ banyak perbaharui trend telah dilakukan. Andaian ringan aku..kebanyakan filem mereka memperrberatkan karakter sungguh menakjubkan walaupun tidak semua contoh Lord of The Rings – ini filem adaptasi, 


Oh! Filem Inggeris! Kenapa harus memandang tinggi cerita mereka? Saudara pun tahu kan, tak payah saya nak jelaskan. Bukan aku mahu mengikut aku menonton filem luar  tu tapi sekurang cerita mereka amat menarik untuk kita pelajari, tidak salah kita mempelajari sesuatu yang baik atau berfaedah, jangan yang haram sudah lah. Kerana prinsip seorang penulis, harus ada sifat untuk mempelajari sesuatu yang baru, biar lebih kreatif  dan berinovasi bukan hanya teknokrat saja yang harus kreatif.  


Seperti kata kolumnis Jalan Telawi.com, Hasmi Hashim, salah seorang pengerak acara APUKE katanya   
menulis terus menulis, jangan putus menulis, latiha terus latihan, kerana itulah pengerakan kita sebagai penulis yang kreatif dan hebat. Penulis harus berusaha untuk lari klise kehidupan yang sebenar, harus ada stail yang terkini untuk mencari idea atau tema yang bermutu. 

Seperti kata Samsudin Othman dalam bengkel penulisan puisi, idea tidak kira di mana-mana, ianya sentiasa ada di mana-mana Cuma kita perlu mengoreknya, mencangkulnya dan mengaul menjadi lumat.  Kebanyakan ilham datang melalui pengalaman, majalah, paper, internet atau seumpamaanya.   


Apa yang penting adalah storyline itu harus ada fiksyennya, karakter atau perwatakan, ada penkonflikan, dilema, tapi yang paling jelas cerita di Malaysia adalah isu social (mungkin masyarakat tertarik dengan ini) – paling banyak ditonjolkan oleh pengarah dan produser filem tiada pengandaian langsung, memang tidak kreatif. .   

Mahu beradu dulu, malam ini adalah malam sunnat.

2 ulasan :

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. ini ker pertandingan menulis skrip yang kamu maksudkan?

    http://maharamdotcom.blogspot.com/2011/09/sayembara-menulis-skrip-drama-pendek.html

    BalasPadam

 

Nuffnang

Site

Iklan

 
Blogger Templates