Isnin, 19 September 2011

BIARKAN KEZALIMAN ITU

Sebenarnya masih tidak tahu aku
sejauh mana PENGUASA yang dungu
membiarkan kezaliman itu

sebenarnya masih tidak percaya aku
PENGUASA yang dungu itu
tidak membiarkan kezaliman itu
tapi aku tahu jika dibiarkan kezaliman itu

pastinya jika kezaliman itu akan membesar
sampai bila-bila yang menanggung semua
akibatnya yang hampa

tapi aku percaya
luka pun sudah yang hampa
tidakkan mampu sembuhnya
yang tertimbun lena

dan sampai bila-bila pun aku hanya
menadah telinga ini

Ini pengetahuan saudara semua, sajak ini aku tulis seingat pada tahun 2008 yang lalu, aku tidak pasti jam berapa ilham mendatang. Proses kreatif sajak adalah terlalu pantas kisahnya, kalau saudara betul-betul menghayati sajak ini barangkali saudara tahu disebalik ceritanya, punca adalah satu saja, 'kezaliman'. kezaliman yang sebagaimana yang dimaksudkan oleh aku, hanya aku seorang saja memahami pada ketika itu, saudara pernah dizalimi? ada yang pernah dan ada yang belum pernah. jika ada yang pernah mengalaminya, pasti akan tahu deritanya. Pedih! seperti sembilu menusuk dikalbu, bagaimana tu? Susahkan aku nak ucapkan atau terangkan kepada saudara semua. Terlalu pedih! Lupakan kisah silam itu. Kita harus meneruskan masa yang mendepan.


Saudara! Pada mula aku mahu menghantar di Akhbar Harakah sebenarnya, namun apakah daya-usaha aku tidak menjadi. Ada kisah sebenarnya. Secara teknikal amat sensitif. Huhuhu...memang sensitif seperti semalu disentuh, begitu sensitifnya. Baik lah aku ada sebab munasabah yang terpaksa aku dielakkan (barangkali secara teknikalnya, ini bukan penjajahan tau, ini perjuangan) ini menyebabkan saya postkan di esastera.com.

Hari ini adalah bulan september, bulan yang memberi satu kebebasan umpama burung-burung dilepaskan dari sangkarnya.

Hebatkan kebebasan ini namun aku tidak pasti apakah kebebasan ini berpanjangan atau sementara. Hanya yang mampu aku katakan menunggu dan berdoa sahaja.



2 ulasan :

  1. woit, apesal tiba2 meleleh dan berjiwang2 pada sajak begini?

    BalasPadam
  2. Itu namanya aku boring tahap gaban. Huhuhu....

    BalasPadam

 

Nuffnang

Site

Iklan

 
Blogger Templates