Khamis, 8 September 2011

Adakah Mat Indera Tokoh Sejarah.

Sejarah tetap juga sejarah, itu hakikatnya. Kebiasaannya sesiapa yang mempunyai kemenangan dan kekuasaan selalunya menipu sejarah, itulah situasinya kini. Jika mahu mengkaji atau membaca secara keras sesuatu sejarah tidak kira sama ada sejarah sesuatu bangsa atau sejarah ketamadunan politik. harus ada metodologinya. Bercerita mengenai sejarah , aku memang suka petikan ini kawan aku

" sejarah dan undang-undang diciptakan oleh manusia itu sendiri atas dasar perangai dan tingkah laku manusia itu sendiri yang menciptakan sejarahnya sendiri"

Namun secara metodologinya, bagaimanakah sejarah itu dijalankan mempunyai beberapa faktor diantaranya Allah SWT adalah satu-satunya faktor utama mempergaruhi perjalanan suatu sejarah, namun begitu, perjalanan sejarah juga diakibatkan oleh tokoh-tokoh tidak kira tokoh itu bersifat keagamaan ataupun kepahlawanan yang mengerakkan perjalanan sejarah. dan juga faktor ekonomi juga boleh mempergaruhi pergerakan sejarah.

Seperti yang umum ketahui sejarah di tanah melayu khususnya sebelum merdeka 1957 dijajahi oleh british, kebanyakan sejarah tanah melayu dimulai dan dibahasai oleh interpretasi keagamaan, dan pertengahannya mempunyai pelbagai perkembangan sejarah tanah melayu namun ianya tetap di tokohi oleh gerakan nasionalisme yang begitu sekular, namun begitu akhirnya ianya tetap berakhir dengan kisah-kisah yang bermula.

Secara hukum hakamnya, sejarah adalah satu sifat sistem tertentu yang mempunyai tujuan tertentu ianya lebih cenderung menetapkan prinsip moral yang baik untuk bunga bangsa yang baik. Harus diingatkan bahawa sejarah bergerak perkembangannya adalah dengan mempunyai tujuan yang baik tidak kira lah apakah daya usaha  keintelektual manusia itu.

Akan tetapi menjadi masalahnya dalam perkembangan sejarah adalah apa? Adalah falsafah sejarah itu sendiri bagaimana ianya menjadi filsofi sejarah.

Sebenarnya teori hukum - hakam perkembangan sejarah  mengikut arah atau punca benar yang mempunyai kebenaran dan nilai kemanusiaan yang lebih baik walaupun dasarnya adalah mengalami keburukan yang amat ketara barangkali.

Jika diperhatikan apa makna sejarah itu sendiri mempunyai nilai realiti dan nilai keyakinan bahawa ianya bermulanya sejarah melalui nilai keagamaan.

Apa-apa pun, sejarah adalah sesuatu yang subjektif nilainya antara fakta dan unsur-unsur yang lain. Oleh yang demikian sejarah adalah satu salah bentuk kebudayaan yang baik pada masa lampau dan memberi impak yang baik pada masa depan.

Adakah teori ini boleh dikaitkan dengan MAT INDERA.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

 

Nuffnang

Site

Iklan

 
Blogger Templates